Hiába mai életünk mágia szegény, túlgépesített világa, a szülés
élménye még mindig nemcsak testi, hanem lelki élmény is. Nagyon sok
kiszámíthatatlan esemény, folyamat zajlik egy szülés alatt, ami sokszor
racionálisan nehezen felfogható. Az ég, az isten, a lélek, a
tudatalatti a felszínre tör, érezni a jelenlétüket. Érezni lehet, hogy
a mindennapoknál valami súlyosabb, fontosabb és csodálatosabb történik
velünk, anyákkal, amikor megfogan méhünkben egy új élet, és amikor
világra jön. Testünk, lelkünk újjászületik.
Ez a pillanat meghatározó a megszületett ember számára, hiszen egész
életének az erői, tehetségei, nehézségei jelen vannak sűrítve a
születés folyamatában és idejében. Ezért nagyon fontos emberi és
asztrológiai szempontból is, hogy hogyan születik egy gyermek,
háborítatlanul, a maga tempójában, és erejéből, vagy már rögtön külső
hatások sietteik, késleltetik a folyamatokat. Érdemes tudnunk hát, hogy
hogyan csinálták ezt a régiek, tanulni tőlük, fenntartani a
hagyományokat, amelyek mély tudást rejtenek.
Felkészülés a szülésre
A könnyű szülésre már az esküvő alkalmával készültek a párok, a
menyasszony búcsúztatása alatt a vőlegény háromszor megoldotta a
gatyamadzagját. A férfi kötése, megtermékenyítő ereje által lesz az
asszony állapotos, az eloldásban is a férfi segít. Amuletteket viseltek
a várandósok a könnyű szülésért, böjtöltek, imádkoztak. A vetélés ellen
fürdőkkel, füstöléssel védekeztek, Tolna megyében háromszor a derekuk
köré tekert fonalat viseltek. Amíg nem jön el az elválás ideje, addig
az összekötést - eggyé válást erősítette anya és magzata között. Hiszen
érték volt a gyermek a magyar kultúrában, erre utal néhány régi
kifejezésünk, mint az anya várandós, várja, akarja a gyermekáldást,
ahogy mondjuk ma is, hogy áldott állapotban van, a gyermekkel, aki
isten áldását hozza a házra.
A szülés könnyítése, maga a szülés
A szülés megindulásakor elkészítették a szülőágyat a ház fűthető
részében, még ha nem is az ágyban szült az asszony. Egy cifra lepedőt
feszítettek az ágy fölé, talán a régi szülősátrak magányát és nyugalmát
teremtették újra meg. Mindenképpen egy védett területté vált az
ágy-sátor, ami elrejtette az anyát és újszülöttjét a gonosz hatalmak
elől, abban az első negyven védtelen napban, amíg az anya megtisztul,
és ami után a babát megkeresztelték, a közösség tagjává fogadták. Ebben
az ágyban egy ideig csak az anya és a magzata bújt össze, mint a védő
anyaméhben, megkönnyítve az átmenetet a baba számára a benti és a kinti
világ között.
Azután küldtek a bábáért, a szülő nő anyjáért, ha együtt laktak, jelen
volt az anyós is, és a hírre még összefutott néhány idősebb rokon,
szomszéd is. Az asszonyok közössége vette körül a vajúdót, vizet
forraltak meleg ülőfürdőhöz, vagy gőzölgő főtt krumpli fölé ültették,
sétáltatták, amíg lehetett, füstölték a megnyíló testet. Az anyával
főzeteket itattak, ruta teát, anyarozsmag-teát, köménymagos vizet,
forralt cukros tejet. A bort és a pálinkát is használták a fájdalmak
enyhítésére. Ha erős görcsös fájdalmai voltak a vajúdónak meleg
borogatásokat raktak a hasára, keresztcsontjára, masszírozták,
kenegették a csontot, például hagyma levével. Néha a kitolás
megindításáért a hasat masszírozták, nyomkodták, vagy a szülő nőt
fektében megemelve háromszor megrázták, bár általában nem gyorsították
a szülést kívülről.
A szülést próbálták védő szertartásokkal is megkönnyíteni, mivel úgy
tartották a nehéz szülés a természet feletti hatalmak mesterkedései
miatt van. Megpróbálták ezért a szülő nőt elrejteni a gonosz hatalmak
elől, az ajtót, ablakot becsukták, a vajúdónak tiltották, hogy
fájdalmában kiabáljon. A férje csizmáját húzták az asszony egyik
lábára, az ágyba a férje egyik ruhadarabját tették, ingét, gatyáját,
hogy a gonoszokat megtévesszék. Segített az ima, a jó erők
felkeltésében, a fokhagyma, a tömjén, imádságos könyv, szenteltvíz. Ha
ez nem volt elég, főleg Erdélyben, nehéz szüléskor meghúzatták a
férjjel a harangot, hogy annak szava szálljon az ég felé.
A születést akadályozhatják lelki görcsök, mélyen eltemetett traumák.
Erdélyben a nehezen vajúdót haragosa tenyeréből itatták, ősi
bölcsességgel segítve a megbékülést, feloldozást, és így a szülés
folytatását. A szülő nő körül kinyitották a fiókokat, zárakat,
kikapcsolták a fülbevalóját, kibontották a haját, megoldották a
csomókat, hogy minden a külső világban is a test megnyílását segítse,
erősítse. Így került összhangba test, lélek és világ, hogy a születendő
gyermek útját könnyítse.
Szülés után - a bába szerepe, méhlepény, köldökzsinór, gyermekágy
Szülés után még megszületik a méhlepény vagy mása /a gyermek mása/,
aminek a megkönnyítésére szűk nyakú üvegbe fújatták az anyát. A bába
elvágta a köldökzsinórt, néha ebből bőven elfolyatták a vért, tisztító,
betegségmegelőző céllal. A méhlepénnyel, még melegen háromszor
bedörzsölték az asszony arcát, hogy elmúljanak róla a májfoltok,
ugyanígy a kisgyermek anyajegyét, ha azzal született. A lepényt ruha
közé téve háromszor megharaptatták az asszonnyal hasogatás és más
szülési utófájdalmak ellen. /A harapás, az evés szimbolikus utánzásával
valószínűleg a méhlepényben összegyűlt életerőt vette magához az
asszony, egyben végleg elharapta a kapcsolatot a gyermek és a mássa
között./ A placentát általában egy gyümölcsfa tövében ásta el az apa, a
lányét almafa, a fiúét körtefa alá. Helyenként a trágyadombba vagy a
küszöb alá, mindenképpen olyan helyre, ahol nem fér hozzá senki. Amíg
el nem szárad, addig nem érzi jobban magát a frissen szült, és
varázsszerek készítésére is alkalmas a lepény. Ezért óvták, el ne lopja
a bába vagy egy boszorkány. A bába vágta el, kötötte le a
köldökzsinórt, miközben valamilyen szerencsés foglalkozást kívánt a
gyermeknek, szülei kívánsága szerint. A köldökzsinór is varázsszer
lehet, akár a burok és a méhlepény, helyenként ezt is gyümölcsfa alá
ásták vagy csomót kötöttek rá. Amikor a gyermek 7 vagy 12 éves lett, ki
kellett oldania a csomót. Akinek ez sikerült abból jó munkás, tudós
vagy szerencsés ember lesz - hiszen ügyes az akadályok leküzdésében,
nehézségek megoldásában. A burokban született csecsemőket néhány
vidéktől eltekintve, ahol rossz jelnek tartották, mégis a legtöbb
helyen szerencsés embernek gondolták. Bíztak a gyermek jövőjében és a
burok varázserejű hatásában. Kiszárították, és tokba téve vagy a
gyermek nyakába akasztották, vagy a kabátja belsejébe varrták. Ilyen
fiú legénykorában szerencsés lesz a sorozáson, bíróságon, és ha mégis
katona lesz, nem fogja testét a golyó. A legszerencsésebb csecsemő az,
aki a családban hetediknek és burokban születik. Az ilyen gyermek az
úton járva, ha akarja, meglátja az elásott kincset a földben, de lehet,
hogy táltos válik belőle.
Szülés után, miután a lepény is megszületett, a köldökzsinórt is
elvágta, ellátta a bába, a fürdés nem volt általános, de a bába
megkente, megmasszírozta az asszonyt, helyre tette a méhét, segítette a
pangó vér kiürülését. Ez után a hasat egy szorosra csavart vászonnal
körbetekerte, hogy ne maradjon pocakos az asszony. A kisbabát
megfürdette, bepólyálta. Utófájásokra pálinkát és anyarozs főzetet
adtak az anyának. Előírt szertartás szerint, mikor a frissen szült az
ágyba indult a bába megkérdezte tőle „Hová mégy?" - „a Boldogasszony
ágyába" - felelte az asszony. Ezt háromszor megismételték, ezután
feküdhetett le az anya az előkészített ágyba. A bába naponta
meglátogatta a frissen szült anyát, megmosdatta megkente, ellátta a
csecsemőt, ha kellett tanácsokat adott. Ekkor ért csak véget a bába
szerepe a szülésben.
Az apa szerepe
Az apának is volt szerepe a szülésben, hiszen a magzat a férfi és a nő
öszzekapcsolódásából fogan meg, a baba születésével az egész család
gyarapodik. Az apa valóban legtöbbször nem volt jelen a szülésnél, de
az a kép is hamis, hogy csak az ajtó előtt járkáló, aggódó férfi
szerepe jutott a családfőnek. Az esküvő alkalmával, mikor a vőlegény
háromszor megoldotta a gatyamadzagját a majdani könnyű szülésért, már
részt vett a folyamatban. A székelyeknél az első méhösszehúzódások
jelentkezésénél a férj egy vasszeget vert a kemence falába, köré
felesége bal halántékából tépett hajszálakat tekert - és azt mondta:
„Vakszem élő légy, Isten földet teremtett, eget, vizet teremtett,
megadta a Jézuskát, szentséges szent fiát, a szentséges szent lélek, az
is legyen velünk." Tehát a férfi, az apa imádkozik, ő tartja a
kapcsolatot az Istennel. Ugyanezt jelenti, amikor nehéz szüléskor
hazahívták az apát a mezőről, és meghúzatták vele a harangot. Annak
hangja is az Istenhez száll. A férfi puszta jelenléte a szülésnél
mindig pozitív, védő jellegű, és ha ő maga nincs ott, akkor
helyettesítik őt a csizmájával, ingével, amit a szülőágyba tettek, vagy
felesége feje alá, esetleg felvette a nő férje ruhadarabjait. Arad
megyében a leendő apa megmosta az asszonyát, a gatyája visszájával
megtörölte, a gatyamadzagjával háromszor körülkötötte a derekát. A
vajúdónak jót tesz, ha a férje tenyeréből iszik, vagy a férfi nyálat
köp felesége szájába. A férfi ezekkel a mágikus praktikákkal az
erejéből ad át a vajúdó asszonynak, ezzel is segítve a nőnek az
eloldást. A kötés, ami a férj által köttetett, könnyebben enged a férfi
segítségével. Nehéz szülésnél előfordult, hogy a férfi fizikailag is
segített az anyának. Ha elakadt a gyermek, az apa háromszor fölemelte
és megrázta az asszonyt, hogy segítse a kicsi útját. A kitolásban is
tudott segíteni, ilyenkor ölébe vette vajúdó feleségét, tartotta és
átölelte a derekát, erőt adott a magzat világrajöveteléhez. Ha
megszületett a baba, a férfi mikor felemelte gyermekét a földről,
magáénak és a családba tartozónak ismerte el az újszülöttet. Ha nem is
mindig volt ott a férfi a szülésnél, mégis őrá is tartozott, az ő
erejére, segítségére is támaszkodott a vajúdó anya. Nemcsak a mai apák
vesznek részt a születésben, hanem a régiek is megtették ezt a maguk
módján, és nemcsak a mai anyák igénylik társuk fizikai vagy lelki
jelenlétét, hanem a régen élt és szült anyáknak is sokszor szükségük
volt társuk segítségére.
Részlet Bedő Kriszta írásából
Forrás: Gyermekasztrológia
|