Amikor egy gyerekkel baj van, a szülő gyakran értetlenül fogadja az
erről szóló jelzéseket. „Nem értem! Ugyanúgy neveltem, mint a
testvéreit! Ugyanolyan szeretettel, ugyanannyi figyelemmel. Mégis, a
többiekkel nincs semmi gond, csak vele! Mitől viselkedik ő másképp,
amikor mindenből ugyanazt és ugyanannyit kapott, mint a többiek?”
A valóságban az ilyen,
„egyforma" nevelés a legnagyobb igyekezet mellett sem lehetséges. Nem mindegy,
hogy ki hányadik a sorban, hogy várták-e (s mikorra), vagy hogy milyen neműnek
várták. Van úgy, hogy a szülők szeretnének még gyereket, de nem akkor, amikor a
kicsi megérkezik. Vagy abban a reményben vállalkoznak újabb gyerekre, hogy az
áhított másnemű baba születik...
Kimondatlan elvárások
Erősen meghatározza a gyermek
helyzetét, ha szülei valamilyen tudatos vagy tudattalan elvárást közvetítenek
felé. Például, ha valamelyik szülő saját ambícióit szeretné megvalósítani gyermeke
által (biztosan olimpiai bajnok, híres karmester, orvosprofesszor stb. lesz),
vagy azt reméli, megromlott házasságukat a születendő gyermekük fogja rendbe
hozni (ezeket az elvárásokat nevezzük családi delegációnak).
Az is előfordul - bár a
legtöbbször kimondatlanul -, hogy egy sajnálatos módon meghalt gyermek „pótlására"
születik meg a testvér, akinek így rendkívül súlyos, gyakorlatilag lehetetlen
feladatot kell teljesítenie.
A családban betöltött szerepek
is megváltoztatják a gyermek személyiségének formálódását. Ha az egyik szülő
egyedül marad, gyakran társként kezeli, szülői szerepbe vonja be valamelyik
gyermekét. Vagy éppen ellenkezőleg: felnövekedését akadályozva, kisgyermekként
kezeli a fiatalt, hogy minél tovább magához kösse őt.
Látható, hogy számtalan
körülmény együttese határozza meg a családban élő testvérek sorsát, s ezzel
együtt egymáshoz való viszonyukat is. Persze velük született adottságaik,
képességeik, örökletes tulajdonságaik is jelentős tényezők a személyiségük
alakulásában, s abban, hogy különböző családi helyzetükre hogyan reagálnak.
...hányadik a sorban?
Bármelyik hely: „legnagyobb", „középső",
„legkisebb" - járhat előnyökkel és hátrányokkal egyaránt.
Az első gyereknél nagy az
elvárás, az aggódás. Sokan forgolódnak körülötte. Lehet, hogy nemcsak első
gyerek, de első unoka is a családban. Több figyelem, több idő jut rá, ugyanakkor
a szülőknek még nincs gyakorlatuk. Gyakran bizonytalankodnak, szoronganak, amit
rendszerint átsugároznak a gyerekükre. Később pedig, amikor a kistestvér már
megszületett, előfordul, hogy a nagyobb gyereket hibáztatják a kisebbek
viselkedéséért: („rossz példát mutatsz", „neked kell engedni", „okosabbnak
kellene lenned"stb). Ezek a mondatok nem segítik a testvérkapcsolatot.
Az első gyerek felé nagyon nagy
figyelem és elvárás irányul. Nem csoda hát, ha mindez természetessé válik a
számára: gyakrabban érzi jól magát felnőtt társaságban, elvárja az elismerést
és a figyelmet. Ambiciózus, kevésbé alkalmazkodó. Néha önzőbb, irigyebb,
érzékenyebb kisebb testvéreinél. Szeret irányítani, apáskodni-anyáskodni.
A középső gyerekek néha magányosabbak;
főleg, ha nagy a korkülönbség a testvérek között. Ők nem is az elsők, s nem is
a legkisebbek... Ezért jellemző rájuk a szerepelni vágyás, a figyelem bármilyen
módon való megszerzése (bohóckodás, erőszakoskodás, különleges teljesítmény).
Egy „középső gyerek" története
Az alábbi történetet egy ma már
felnőtt „középső gyerek" mesélte érkezése körülményeiről: „Amikor megszülettem,
már volt egy másfél éves nővérem, aki nagyon okos és szép volt. Akkoriban még nem lehetett
a születés előtt megtudni a magzat nemét. Édesapám érkezésem hírére sietett be
a kórházba, ahol édesanyám a takarót orrára húzva szégyenlősen annyit mondott:
„Megint lány!" Erre édesapám udvariasan válaszolt: „Nem baj." Ez voltam én... Három
évre rá megszületett a várva várt fiúgyerek, az öcsém. Egyértelműen ő lett a
család sztárja, aki a legkisebb is volt, meg fiú is. A nővérem megmaradt
elsőnek és ettől különlegesnek, az öcsém lett a család büszkesége, az egyetlen
fiú, én meg csak úgy voltam. Sok-sok évvel később, mikor elkerültem otthonról,
sikerült kiharcolnom az emberek figyelmét, elismerését."
A legkisebb gyermek gyakran
kihasználja helyzetét. Árulkodásával könnyen maga mellé állítja a felnőtteket,
de maga ellen hangolja a testvéreit. Szülőként, de akár gyerekként is sokan
átélhették azt a helyzetet, amikor a kicsi bemegy a nagy szobájába, összetépi a
könyveit, elrontja a játékait, nem hagyja játszani. Amikor a nagyobbik besokall,
és vissza akarja szerezni a dolgait, a kicsi olyan kétségbeesett sírásba kezd,
hogy mindenki azt hiszi, az életére törnek. Ennek megfelelően meg is érkezik a szülői
segítség: a nagy, mint agresszor, megkapja a büntetését, a kicsi pedig az
ártatlan áldozatnak járó vigasztalást.
A testvérek érkezésénél egyre
többfelé oszlik a szülők figyelme, szeretete. A feladatok növekedése több
rugalmasságot kíván, s változik a nevelési módszer is. A szülők gyakorlottabbá,
magabiztosabbá válnak, ezért elnézőbbek lesznek. Jobban bíznak saját
megérzéseikben - ettől oldottabbak, s így a gyerekek is felszabadultabbak. A
nagyobb családokban könnyebben meg lehet szerezni az együttéléshez,
alkalmazkodáshoz szükséges készségeket, kevésbé korlátozzák az önállóság
kialakulását, s ritkábban alakul ki a gyermekek kezdeményezőkészségét
leblokkoló túlzott féltés.
A testvérek kapcsolata
A testvérek fontos szerepet
töltenek be egymás fejlődésében. A kisebbek sokat tanulnak a nagyobbaktól, a
nagyobbak pedig védelmezik a kisebbeket, s kölcsönösen megtanulnak
alkalmazkodni egymáshoz. A jó családi környezetben a testvérkapcsolat
mindenképpen előnyös a gyerekek számára.
Hogy milyen komoly
tapasztalatátadásra képes egy alig hároméves tesó, azt példázza a következő, elcsípett
párbeszéd, melyet egy édesanya mesélt el: „Dóri hároméves, öccse, Tamás másfél.
Mindketten a gyerekszobában voltak, amikor meghallottam, hogy Tamás erőtlenül
sírdogál odabent. Éppen befelé indultam, s már láttam, hogy Dóri, rajzolgatás
közben, felfigyelt a járókában nyávogó kisöccsére, s odaszólt Tamásnak: Hangosabban
sírj, akkor kivesznek!!!"
Mit tehetünk a kiegyensúlyozott
testvérkapcsolatért? Fontos, hogy a szülők ne erősítsék a rivalizálást. Próbáljanak
igazságosak lenni, tiszteletben tartva a gyermekek különböző egyéniségét. Ha a
szülő nem avatkozik be a kisebb összezördülésekbe, a testvérek egy sor fontos viselkedést
megtanulnak. Konfliktusokat kezelni, győzni, veszíteni, megbocsátani,
kiengesztelődni, alkalmazkodni. Az erőviszonyok maguktól kialakulnak, és a
helyzetek általában igazságosan oldódnak meg. A közbeavatkozás felborítja a
természetes erőviszonyokat, és rontja a testvérkapcsolatot.
Adjuk meg a lehetőséget a harag kifejezésére is!
Ne legyen kötelező mindig
szeretni egymást! Ha a szülők nem erőltetik a testvérszeretetet, a tapasztalat
szerint a gyermekek természetes módon kötődnek egymáshoz. A nagy megvédi a
kicsit, a kicsi büszke a nagyobbra. Jól tudnak együtt játszani, s a
konfliktusokat is képesek kezelni. Emellett persze lesznek veszekedések,
féltékenykedések, de ezeket érdemes természetesen kezelni, és elrendezésüket,
amíg csak lehet, a gyerekekre kell bízni.
A testvérekkel való
bánásmódnál, törődésnél az egyéni eltéréseket is figyelembe kell venni. Ami az
egyik gyermeknél bevált, nem biztos, hogy eredményes lesz a másiknál. A gyermekek
felé is hangsúlyozni kell egyediségüket, különbözőségüket. Ezzel segítjük őket az
önmeghatározásban és a nemi identitás kialakulásában.
Gyakori panasz a „nagy testvér"
részéről, hogy a kicsi több kényeztetést kap. Ilyenkor segít, ha hangsúlyozzuk
a „nagy"-ság előnyeit. Olyan előnyöket kell számára biztosítani, amire ő már
alkalmas! Egy picivel tovább maradhat fenn, segíthet sütit sütni, önállóan
mehet a boltba... stb. A gyermekek valóban nincsenek egyforma szerepben a
családban, ezért nekünk sem egyformának kell lennünk, hanem minden gyermekünk
felé egyformán figyelmesnek és szeretettelinek.
Csak neki szóló, egyedi kapcsolatot!
Családterápiás munkám során
gyakran idézzük fel a hozzám forduló családokkal a múltbeli emlékeket. Ezekben
a gyermekként megélt történetekben majdnem mindig azok a legemlékezetesebb
pillanatok, amikor az illető az apukájával vagy az anyukájával kettesben ment
valahova; amikor valamelyik szülő csak vele csinált programot! Eddig arról
beszéltünk, mennyire jó, ha testvérek között nőnek fel gyermekeink; hiszen így olyan
képességeket tanulnak meg természetes módon, amit későbbi életük során az
együttélésben kamatoztathatnak majd. De az is ugyanilyen fontos, hogy minden
gyermekünkre szánjunk egy kis külön időt, amikor csak neki szól a figyelem! Így
gyermekeink átélhetik, hogy nemcsak beleolvadnak a testvérsor masszájába, de
külön számontartott egyéniségként is léteznek a szüleik szívében.
Horváth Magdolna
Forrás: Kölöknet
|