Konfliktuskezelés: a mediáció csökkentheti az erőszakot
Herczog Máriával öt évvel ezelőtt
találkoztam először. Akkor még nem személyesen, hanem A gyermekvédelem dilemmái
című könyvén keresztül, ami nagy segítséget jelentett egy állami gondozásba
adott, ám előzőleg lelkileg és fizikailag megnyomorított kisfiúról, valamint
hasonló sorsú testvéreiről szóló dokumentumfilmem elkészítésében. Később az
írott és elektronikus sajtó számos területén figyeltem fel a szociológus-kutató
és egyetemi oktató nevére, aki nemcsak írt, és akit nemcsak faggattak, hanem
műsorvezetőként és szerkesztőként maga is kérdezett, olykor provokált és
ütköztetett nézeteket, véleményeket. Mostanában ismét gyakran látom
pszichológusok, bírók, ügyvédek és szociológusok társaságában a televízió
képernyőjén: a mediációról, azaz a konfliktushelyzetekben történő közvetítésről
beszélgetnek. Én is erről kérdeztem, immár Szemtől szemben. Megjegyzem, ez lesz
a következő általa szerkesztett könyvnek a címe, ami a helyreállító
igazságszolgáltatásba, a mediáció egyik speciális területébe nyújt betekintést.
- Szükségszerű velejárója-e a civilizációnak az emberi közösségek
jelenleg tapasztalható válsága? Elsősorban a válással végződő párkapcsolati
konfliktusokra gondolok.
- A prevenciót szem előtt tartva én nem a válás okait firtatom. Az
embereknek - mielőtt elválnak - először azt kellene megtudniuk, hogy miért
házasodtak össze, és miért éppen egymást választották. Erről keveset
gondolkodunk. Emellett érdemes lenne tudatosítani a házassággal kapcsolatos
társadalmi nyomást, teljesíthetetlen normákat, irreális elvárásokat. Például,
hogy két fiatal minden szempontból kölcsönösen megfelelve a másiknak egymásba
szeret, és szerelmük egy életen keresztül tart. Egyrészt esélytelen olyan
embert találni, aki valamennyi elvárásunknak megfelel, másrészt nem gondolom,
hogy kapcsolati szükségleteink kielégülését egyetlen társban kell keresnünk. Ez
az igény igen beszűkült gondolkodásmódra vall. Ez nem azt jelenti, hogy nincs
esély egy életre szóló párkapcsolatra, de látnunk kell, hogy mit tud és mit nem
tud ez a kapcsolat adni.
- William Jamestől származik a mondás, hogy amikor két ember találkozik,
valójában hat személy van jelen. Kettő, ahogyan látják önmagukat; kettő,
ahogyan látják egymást; és kettő, amilyenek valójában.
- Kevesen gondolják végig, hogy az emberi életkor határa kitolódott, és amit
valaki 20-22 évesen gondolt saját magáról, a másikról és a világról, nyolcvan
éves koráig néhányszor változik. Mert gyereke születik; minimálisan
kétszer-háromszor hivatást, munkahelyet és lakókörnyezetet változtat;
televíziót néz; újságot és könyvet olvas... Elképesztően fontos dolgok
történnek a személyiségfejlődésében. Arra nagyon kicsi az esély, hogy ketten
pont egy irányba és azonos ütemben fejlődjenek vagy változzanak. Ez pedig
konfliktushelyzeteket generál. Éppen ezért nagyon fontos, hogy meg tudjuk
fogalmazni értékpreferenciáinkon belül azt a néhány dolgot, amit egy szövetségi
rendszerben elvárunk a másiktól. Egy házasság vagy akár egy baráti kapcsolat
működéséhez szükség van bizonyos elemek kompatibilitására, másokra meg nem
feltétlenül. Az az elvárás, hogy egy életen keresztül csak a másik... ugyan
azon a hőfokon... és teljes egyetértésben, a romantikus regények dramaturgiája.
A keresztény kultúra ideálja, az élethosszig tartó monogám házasságmodell
tömegesen soha nem valósult meg.
- Nyilván nem az elkötelezettség és a felelősségvállalás, valamint a
feltételnélküli elfogadás és a másik jóllétének szem előtt tartása iránti
igényt kérdőjelezi meg.
- Ez abszolút nem kérdés. Csak azt gondolom, hogy a házastársi kapcsolatban
ugyanazt a maximalizmust és omnipotenciát várják el férfitól és nőtől, mint a
szülőktől gyerekeikkel kapcsolatban, hogy ugyanis: tökéletes gyerekeket
hozzanak a világra, és maguk is tökéletes szülők legyenek. Ennek az a
következménye, hogy miközben valaki elkötelezett és felelősséget vállal,
folyamatosan azt érzi, hogy nem felel meg annak az idealizált képnek, amit a jó
feleségről és anyáról, férjről és apáról vetítenek elé, egyéb szerepeiről nem
is beszélve.
Különösen a nők állnak a támadások kereszttüzében, ugyanis az ideális
családanyát évszázadokon át az önfeláldozás, saját szükségleteinek megtagadása,
a másokról való gondoskodás jellemezte. Általánosságban is elmondható, hogy
szocializációnk gyakran kételyeket ébreszt bennünk érzéseink és igényeink
jogosságát illetően, így igen fiatalon megtanuljuk elvágni magunkat a bennünk
zajló folyamatoktól. Ellenben ha időt és energiát szánok arra, hogy
megismerjem, illetve tudatosítsam szükségleteimet - nem teljesült vágyaimat,
elvárásaimat, reményeimet -, könnyebben tudom majd azokat összekapcsolni az
érzéseimmel, ami működőképesebbé teszi a párkapcsolatokat is. Könnyebb lesz a
másikhoz megértéssel és együttérzéssel fordulni, nem indulnak be azok a játszmák,
amelyek a nem jól kommunikált szükségletek következtében alakulnak ki. A nem
teljesült szükségletek pedig az önigazolásnak, a másik kritizálásának,
minősítésének és bántásának a zsákutcájába vezetnek.
"A mediációtól egyesek azért zárkóznak el, mert
félelmetes számukra saját álláspontjuk képviselése. Így a döntést egy
kívülállóra hárítják, ami teret enged
a manipulációnak."
- A másik vélt hibáinak elemzésében valószínűleg tehetségesebbek vagyunk,
mint saját szükségleteink megfogalmazásában.
- Érzéseinkre általában a másik ember viselkedésében keresünk magyarázatot.
Ez óriási hiba. A másik szavai és tettei ugyan kiválthatnak bennünk ilyen-olyan
érzést, de azok soha nem okai annak. Érzéseink attól függnek, hogy miképpen
döntöttünk, hogyan értelmezzük mások szavait és tetteit, valamint attól, hogy
az adott pillanatban milyen igények és elvárások élnek bennünk. Ennek a
tudatosságnak a kialakításához nagyban hozzájárulna, ha a szülők az első
pillanattól kezdve odafigyelnének gyermekük jelzéseire és megtanítanák valódi
szükségletei kifejezésére. A valódi szükséglet-kommunikációnak fontos feltétele
az érzelmi biztonság. Ha egy kisgyerek nem kapja meg az érzelmi biztonságot,
akkor értelemszerűen a felnőtt kapcsolataiban sem tud biztonságot találni.
- Ezek szerint az ember életének első néhány hete illetve hónapja - a
kötődés kialakulásának időszaka - meghatározó későbbi párkapcsolatára nézve?
- A korai kötődési problémák kezelése éppúgy megnövelné az esélyét annak,
hogy egy fiatal felnőtt jól tudjon választani, egészséges kapcsolatot tudjon
kialakítani és fenntartani, mint a gyerekkori szocializáció, az iskolában
elsajátított kommunikációs és konfliktuskezelési stratégiák. Az óvodának és az
iskolának nagyon fontos szerepe van a prevencióban. Elsődleges feladatuk lenne,
hogy segítsék a gyerekek személyiségfejlődését, hogy minden téren választani
képes, jó önértékelésű emberekké növekedjenek. Ha ez a belső szabadság
megteremtődik, attól kezdve bármi megtanítható. Ezeknek az intézményeknek fel
kellene ismerniük végre, hogy milyen jelentős mértékben segíthetnek a helyes
személyiségfejlődésben, a jó választásokban, a gyereknevelésben, és a válás
elkerülésében.
Nagyon beleszerettem egy úgynevezett erőszakmentes kommunikációs technikába. A
Marshall B. Rosenberg által kidolgozott rendszer szerint az, aki a szívével
kommunikál, zsiráfnyelven szólal meg (az állatok között ugyanis a zsiráfnak van
a testméretéhez viszonyított legnagyobb szíve); aki az eszével, az gyakran a
sakál nyelvet beszéli. Nagyon fontos lenne, hogy saját érzéseink és
szükségleteink tudatában együttérzéssel, másokra figyelve tudjunk kommunikálni:
azaz zsiráfnyelven.
- Ez nem könnyű, mert legtöbbször azt szeretnénk, hogy a másik, még
mielőtt saját magunk számára tisztáznánk igényeinket, megtippelje, sőt betöltse
azokat.
- És nagyon haragszom, ha ez a másiknak nem sikerült, és boldogtalan vagyok,
amit le is verek rajta. Illetve csak leverném, de nem merem, mert szégyellem az
érzéseimet megfogalmazni. Ezen kíván segíteni a mediáció, ami egyeztetést,
békéltetést, közvetítést jelent. Az a célja, hogy egy konfliktushelyzetnek -
adott esetben válásnak - ne vesztesei legyenek, hanem a felek valódi
motivációikat feltárva közös érdekeik mentén jussanak megegyezésre. A bírósági
szakaszban lévő válások fele visszafordítható lenne. A mediációnak nagyon
jelentős szerepe van továbbá a kommunikációs kultúra fejlődésében, és
remélhetőleg a politikára is kihat majd.
- Tehát a mediátor kommunikációs szempontból a tolmács szerepét tölti be:
lefordítja a nyelvi zavart, artikulálja a felek érdekeit...
- Lovas Zsuzsa
hívta fel a figyelmemet arra, hogy nem tolmácsolásról van szó, hanem
értelmezésről és tisztázásról, ami jóval több, mint a szó szerinti fordítás. A
mediátor segít felmérni, hogy éppen az érdekérvényesítések okán meddig köthetők
kompromisszumok. Magyarországon egy anyát megvetnek, ha a bíróság úgy dönt,
hogy az édesapa nevelje a gyereket. Ez nagyon sok anyát arra kényszerít, hogy
akkor is ragaszkodjon a szülői felügyelet megtartásához, ha egyébként ő is
tudja, hogy nyugodtan lehetne osztott felügyelet, vagy a gyereknek adott
esetben jobb helye lenne az apjánál. Ebben az esetben még véletlenül sem a
gyerek vagy az anya valós érdekei vannak előtérben. Az anya egy társadalmi
elvárásnak igyekszik megfelelni, ami ráadásul később a gyereken is csattan.
A közvetítés pontosan abban tud segíteni, hogy a látszólagos érdekek, külső
elvárások, csoportérdekek, indulatok, érzelmek ne fedjék le a mediációban
résztvevők valós érdekeit. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a mediációtól
egyesek nem azért zárkóznak el, mert nem hajlandók a másikkal leülni, hanem
azért, mert iszonyúan félelmetes számukra saját maguk vagy álláspontjuk
képviselése. Így a bíróság által kínált megoldást választják: a döntést egy
kívülállóra hárítják, ami teret enged a manipulációnak és győztesre, vesztesre
osztja a vitázó feleket.
- Mikor tekinthető eredményesnek a közvetítés egy konfliktushelyzetben?
- Mindenek előtt el kell döntenünk, hogy melyik esetben alkalmazható
mediáció, melyikben nem. Ha az egyik fél sokkal gyengébb érdekérvényesítő
pozícióban van, és nem tudjuk megerősíteni ebben a folyamatban, akkor egy másik
fajta technikával kell őket a megoldáshoz hozzásegíteni. Ezért például
szexuális bántalmazás vagy extrém erőszak esetén a mediációt nem tartják jó
eszköznek. A mediáció akkor lesz eredményes, ha egy válófélben lévő, egy
üzleti-, gyerekelhelyezési-, vagy munkajogi, betegjogi vitába keveredett
személy megérti, hogy nem a tettest kell elítélnie, hanem a tettet; és nem azt
a személyt bélyegzi meg, aki valami rosszat csinált, hanem azt, amit csinált. A
mediációnak azért van óriási jelentősége, mert túl azon, hogy segít a
kapcsolatokon, a közvetítésben résztvevő feleknek azt az e-sélyt is megadja,
hogy autonóm, belülről vezérelt emberekké váljanak. Hoszszabb távon igazi
kultúrateremtő ereje van: megváltoztatja az emberek közötti kommunikációt, a
politikai kultúrát és kommunikációt, ami nagymértékben csökkenthetné az erőszakot.
A gerincpanaszok megoldása McKenzie elvek szerint - I. rész
Az
összefoglaló az utóbbi évek legfontosabb ismereteinek gyűjteménye a
gerincproblémák témaköréből. Aktuális kutatásokon alapul, amelyek sok
régi dogmát és eddigi terápiás feltételt megdöntöttek. Az alábbi információk segítséget nyújtanak azoknak, akik:
A szép,
szorongás és félelemmentes szüléshez az ösztönök mutatják az utat, de
rátalálni és kitartani ez mellett, mai világunkban, sokszor nem könnyű.
Tovább...
Masszázs
Shiatsu
A shiatsu egy japán masszázs terápia.
A
shiatsu lényege, hogy a meridiánokban harmonizálja az energiákat és
kiegyenlíti az energiaáramlást. Lazítja az ízületeket, nyújtja az
izmokat és kezeli az akupresszúrás pontokat. Háttere a hagyományos
kínai orvoslás, a Yin-Yang elmélet és a Zen-buddhizmus.